نرم افزار تحت وب چیست و چه مزایایی دارد؟

نرم افزار تحت وب دارای مزیتهای زیادی است. در سال‌های اخیر و با گسترش اینترنت، دامنه استفاده از این گونه نرم افزارها افزایش یافته است. این روزها بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ از نرم افزارهای تحت وب استفاده می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم درباره نرم‌افزارهای تحت وب صحبت کنیم و ویژگی‌های نرم‌افزارهای تحت وب (Web Base) را باهم مرور کنیم.

نرم افزار تحت وب

نرم‌‌افزار تحت وب چیست و چه کاربردی دارد؟

فرایندهای کاری همیشه در حال تغییر هستند. امروزه میلیون‌ها کسب‌و‌کار، همه یا بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایشان را بر بستر اینترنت پیش می‌برند. اینترنت علاوه بر مدل‌های ارتباط با مشتریان و تامین‌کنندگان، روش‌های به‌کارگیری نرم‌افزارها را هم تغییر داده است. نرم‌‌افزارها انواع مختلفی دارند و سازمان‌ها بنا به نیازشان از مدل‌های متنوعی برای به‌کارگیری نرم‌افزار استفاده می‌کنند. این روزها به دلیل افزایش گسترده اینترنت، نرم‌افزارهای تحت وب رایج شده‌اند.

از ویژگی‌ها و مشخصات فنی یک برنامه تحت وب(Web Base) آن است که از طریق مرورگرهایی مانند کروم، فایرفاکس و غیره برای کاربران و مشتریان همواره در دسترس است. بنابراین مشتریان نیازی به نصب فیزیکی نرم‌افزار بر روی سیستم خود ندارند.

این نرم‌افزارها از یک سرور مرکزی پایدار بهره می‌برند که اعمال هر گونه تغییرات بر روی آن، برای تمامی کاربران در دسترس خواهد بود. شرکت‌هایی مثل گوگل و مایکروسافت، از پیشگامان و ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای تحت وب هستند. با این حال، دامنه استفاده از برنامه‌های تحت وب، روز به روز در سراسر دنیا در حال گسترش است.

تفاوت نرم‌افزار تحت وب و ویندوزی چیست؟

اولین و مهم‌ترین تفاوت سیستم‌های تحت وب و ویندوزی این است که نرم‌افزارهای ویندوزی فقط در سیستمی که نرم افزار روی آن نصب شده قابل دسترس هستند. در صورتی که نرم افزارهای تحت وب روی هر دستگاهی، فقط با داشتن اینترنت در دسترس است.

همچنین نرم‌افزارهای ویندوزی جهت اجرا روی دستگاه‌هایی با سیستم عامل‌هایی مانند Mac، Android، Linux دارای محدودیت می‌باشد.

مزایای نرم افزارهای تحت وب چیست؟

مشخصات فنی نرم‌افزارهای تحت وب به شکلی است که مزایای زیادی را برای آنها ایجاد کرده است که در ادامه به این مزایا اشاره می‌کنیم.

نرم‌افزارهای تحت وب همیشه و از هرجایی در دسترس هستند

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده نرم‌افزارهای تحت وب، امکان دسترسی بدون محدودیت است. نرم افزارهای تحت وب در هر جایی که امکان دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد و از طریق هر دستگاهی مانند موبایل، تبلت، لپ تاب و کامپیوتر ها قابل دسترسی هستند.

نرم‌افزارهای تحت وب ارزان هستند

یکی دیگر از مزایای استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب هزینه به صرفه است. در نرم افزاهای تحت وب نیاز به خرید نرم‌افزار همچنین سخت‌افزار جهت نصب نرم افزار وجود ندارد. در واقع سازمان‌ها به میزان استفاده، حق اشتراک پرداخت می‌کنند. علاوه بر کاهش هزینه موضوع دیگری که اهمیت دارد زمان است.

معمولا در استفاده از سیستم‌های غیر وب (ویندوزی) سازمان‌ها باید وقت زیادی را صرف به روز نگه داشتن، پشتیبان‌گیری و حفظ امنیت زیرساخت‌ها مانند کامپیوترها و شبکه کنند. در صورتی که استفاده از نرم افزارهای تحت وب همه این مسئولیت‌ها را به شرکت ارائه‌دهنده خدمات نرم افزار منتقل می‌کند.

نرم‌افزارهای تحت وب خطر از دست رفتن اطلاعات را کاهش می‌دهند

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم افزارهای تحت وب استراتژی‌های منظمی برای حفظ امنیت اطلاعات دارند.

در ابن گونه شرکتها، فرآیندهای منظمی برای تهیه نسخه پشتیبان و نگهداری از آن وجود دارد که تا حد زیادی خطر از دست دادن اطلاعات را کاهش می‌دهد.

نرم‌افزارهای تحت وب به شکل خودکار به‌روزرسانی می‌شوند

در نرم افزارهای ویندوزی شرکت‌های استفاده کننده از نرم افزار برای بروزسانی نرم‌افزار خود نیازمند صرف زمان و هزینه هستند این در حالی است که در نرم‌افزارهای تحت وب، صرف زمان و هزینه‌ با به‌روزرسانی خودکار حذف شده است.

در نرم‌افزارهای تحت وب هر گونه تغییراتی که بر روی نرم‌افزار اعمال شود، به شکل خودکار و در همان لحظه قابل دسترس همه خواهد بود و نیاز به بروز رسانی نرم افزار روی تک تک سیستمها نمی‌باشد.

برنامه‌های تحت وب به ایجاد یکپارچگی کمک می‌کنند

ادغام و استفاده هم‌زمان از برنامه‌ها یکی دیگر از مزایای برنامه‌های تحت وب می‌باشد. با این کار، کارکنان واحد‌های مختلف سازمان می‌توانند داده‌های‌شان را به اشتراک بگذارند و به روش‌های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

ایجاد یکپارچگی به ویژه برای سازمان‌هایی که دارای نمایندگی‌ در نقاط جغرافیایی مختلف هستند، اهمیت بیشتری دارد و سرعت انجام کارها را افزایش می‌دهد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *